? ??????????????Cobalt Flowers? ????? ?? ???Rating: 4.4 (9 Ratings)??111 Grabs Today. 24338 Total Grabs. ?
?????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Dream Forever? ????? ?? ???Rating: 4.5 (6 Ratings)??99 Grabs Today. 12186 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

PICTURE

PICTURE

Monday 3 August 2009

APA ITU BROADBAND

Apa itu broadband?
Ialah satu perkhidmatan internet jallur lebar yg mempunyai kelajuan yg tinggi.
Aadakah streamyx itu broadband?
Ya. Streamyx adalah perkhidmatan broadband yg diperkenalkan oleh TMNet.
Adakah broadband memerlukan talian telefon?
kalau kt umah tu tak de langsung talian telefon boleh guna
tak teknologi ni? Ya. Perkhidmatan ini memerlukan talian telefon (copper). Memang kalau tak ada talian telefon memang tak boleh pakai. kecuali menggunakan Streamyx Wireless. Dan kalau ada talian telefon yg menggunakan fibre base pun tak boleh. Dan satu lagi. Jarak rumah / kediaman hendaklah dalam lingkuangan 5KM daripada Telekom
Streamyx secara umunya adalah servis berasaskan DSL technology yang dicipta khas untuk mengguna semula copper yang telah dideployed secara meluas di seluruh dunia. Jika semua Copper ini dibiarkan, ia akan dilihat sebagai pembaziran. Memandangkan aplikasi yang semakin memerlukan bandwidth yang tinggi maka, para pengkaji memikirkan teknik untuk mengguna semula copper untuk bandwith yang lebih besar, maka terhasil lah DSL teknologi.Begitulah juga DSL/Streamyx, kenapa hanya untuk copper ? dah ianya adalah teknologi copper ... tak timbullah fiber ke, copper ke yang lebih baik.Dalam hal pizzabox, ia tetap menggunakan copper, tetapi hanya dari cabinet ke rumah pengguna berbanding kawasan liputan copper yang disambung terus dari exchange ke rumah menggunakan copper.Setiap kabinet biasa (untuk fibre-DLC) mempunyai lbh kurang sejumlah bandwidth yg mana dikongsi dgn voice. Jika terdapat beberapa E1 yg masih blh digunakan utk Streamyx, barulah pizza-box boleh dipasang pada kabinet tersebut. Jika kapasiti pengguna voice adalah tinggi, tiada lagi bandwidth utk Streamyx. Sesetengah kabinet mempunyai spare fibre yg juga boleh digunakan utk Streamyx, tapi jumlahnya mungkin tidak banyak. Untuk isu 5km samada dalam area fiber ataupun tidak, rule 5km masih digunakan.Kerana copper akan digunakan semula pada acess network di bahagian end user. Jadi sekiranya sub :Untuk fiber : Bahagian D didalam lingkungan 5km dari RDSLAM(pizza box) atauUntuk copper: Bah E+D dlm lingkungan 5km dari DSLAM (Exchange)Servis boleh diberi kepada pengguna selagi masih ada port yg available. Radius 5km diperkenalkan supaya sub berada didalam lingkungan untuk mengelakkan servis yg teruk disebabkan oleh network yg lama. Untuk Teknologi ADSL sebenarnya boleh digunakan sehingga 8km.

0 comments: